AI Search Startup Perplexity Dives Into Ad Game
Perplexity AI, a billion-dollar AI search startup, is getting ready to monetize its platform through ads starting in Q4.
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Perplexity AI, a billion-dollar artificial intelligence search startup, is reportedly preparing to monetize its platform through ads in the fourth quarter.
“Ads inherently pollute the organic order of information, turning the search results into a carnival of distractions,” CUDO Compute Chief Marketing Officer Lars Nyman told PYMNTS. “Google has been selling off objectivity for years, auctioning off the prime real estate at the top of your search results to the highest bidder, crudely speaking.”
“AI search platforms process and analyze vast amounts of data from user queries, which often include sensitive or personal information,” Kernez said. “The introduction of targeted advertising introduces new privacy concerns, particularly around how this data might be used or shared.”
[요약]
- Perplexity가 광고를 도입해 플랫폼 수익화를 결정
- 일각에서는 1) 검색결과 객관성 저해 2) 프라이버시 문제 제기
[생각]
- 사용자가 perplexity를 사용하는 이유는 출처를 분명히 남겨줘서 객관적인 정보라는 인식을 주기 때문이라고 알고 있는데 결과물에 광고가 섞이면 이용자의 니즈를 훼손하는 것이 아닐지
- 결국 이런 플랫폼들이 돈을 버는 방법은 광고로 이어질 수밖에 없는지에 대한 아쉬움, 이렇게 사람들은 더 정교하게 더 많은 소비를 부추김 당하고 있다는 생각
[고민해볼 내용]
- 앞으로 perplexity 구독하면서 어떻게 광고가 스며들게 하는지 확인 필요
- 플랫폼 수익화는 광고 외에 다른 방법은 없는지 use case 등 고민해보기